Innowacje w sektorze gazowym
LPG i bio LPG to aktualnie jedne z nielicznych opłacalnych rozwiązań, które umożliwiają dekarbonizację oraz redukcję emisji zanieczyszczeń pochodzących z ogrzewania pozasieciowego domów, firm i zakładów przemysłowych. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej innowacjom związanym z LPG, jakie regularnie pojawiają się w sektorze gazowym.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest technologia biopaliw?
- Czym są generatory prądu na propan?
- Czym jest technologia przekształcania metanu w propan?
- Jak wykorzystać LPG w przemyśle morskim?
- Jaka przyszłość czeka rynek LPG?
Czym jest technologia biopaliw?
Technologie biopaliw sukcesywnie zastępują paliwa ropopochodne. Nie są one jednak identyczne pod względem chemicznym. Z tego względu przejście na biopaliwa wymaga ogromnych zmian w infrastrukturze. Dlatego uruchomiono projekt, którego celem jest opracowanie technologii umożliwiającej produkcję gazu o identycznym składzie chemicznym jak propan. Biopaliwa mają być wytwarzane z odnawialnej biomasy jak cukier, skrobia czy celuloza. Taki sam skład chemiczny sprawi, że przemysłowe instalacje gazowe nie będą wymagały kosztownych modyfikacji, aby dostosować je do nowego źródła zasilania.
Czym dokładnie jest bio LPG? To bardziej ekologiczny zamiennik konwencjonalnego LPG. Jest gazowym, płynnym paliwem typu drop-in. Z tego względu może być wykorzystywany w postaci czystej lub w formie mieszanki. Jego zastosowanie jest identyczne jak w przypadku konwencjonalnego LPG.
Bio LPG może odegrać dużą rolę, jako gaz dla klientów indywidualnych. Do 2035 roku planowany jest zakaz sprzedaży spalinowych samochodów osobowych oraz lekkich aut dostawczych. W tym kontekście bio LPG może być wykorzystane nie tylko w transporcie, ale także w systemie grzewczym, jako tanie paliwo przejściowe. Dostępne również dla mniej zamożnych obywateli Unii Europejskiej, którzy zasiedlają obszary mniej zurbanizowane.
Generatory prądu na propan
Stosujesz gaz płynny do ogrzewania domu? Z pewnością zainteresuje Cię temat generatorów prądu na propan. Urządzenie zasilane tym gazem może być wygodnym i energooszczędnym wyborem. Szczególnie na wypadek przerwy w dostawie prądu. Generatory prądu na propan wykazują dużą wydajność energetyczną. Ich średni czas pracy wynosi ok. 50 godzin tygodniowo.
W kontekście generatorów prądu na propan warto wspomnieć o infrastrukturze skidowej. Łączy ona urządzenie o mocy 60 kW z energią wiatrową i słoneczną. W ten sposób powstaje mikrosieć. Mogą ją wykorzystywać np. floty do wdrożenia rozwiązań ładowania typu drop-in. W infrastrukturze skidowej znajduje się także stacja tankowania pojazdów na propan. W ten sposób firmy mogą zasilać różne kategorie pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. Infrastruktura skidowa wykorzystująca generator prądu na propan pozwala na:
- tankowanie autogazem,
- ładowanie za pomocą szybkich ładowarek prądu stałego.
Gaz dla firm ma ogromne znaczenie w odniesieniu do specjalistów budowlanych i wykonawców używających elektronarzędzi. W ich przypadku dużym atutem będzie wydajność energetyczna przenośnych generatorów propanu.
Przekształcanie metanu w niecieplarniany propan
Technologia przekształcania metanu w niecieplarniany propan otrzymała nagrodę Innovation Award 2019 przyznawaną przez Światowe Stowarzyszenie LPG. Została także określona jako twórczy sposób wykorzystania plazmy, czyli czwartego stanu skupienia. Innowacyjna technologia zwiększa długość łańcucha molekularnego metanu i przekształca go w związki, które łatwiej transportują jako gaz płynny ropopochodny LPG.
Cały proces realizuje dwa istotne zadania:
- zużywa i eliminuje metan,
- tworzy bardziej wartościową substancję (propan).
A co najważniejsze, odbywa się to w czysty i przyjazny dla środowiska sposób. Co to oznacza w praktyce? Zmianę szkodliwych gazów cieplarnianych w gazy inne niż cieplarniane. Jednocześnie stwarza to warunki do wykorzystania takiej formy LPG w hurcie. Dopiero zastosowanie na skalę przemysłową pozwoli uzyskać realny wpływ na poprawę jakości środowiska.
Napędzanie pojazdów morskich propanem
Propan jest paliwem typu drop-in. To oznacza, że może zastępować LNG i zasilać pojazdy oraz maszyny bez konieczności wymiany silników lub innych podzespołów. Dzięki temu rosną szanse na prawdziwą rewolucję w transporcie morskim. Aktualnie trwają prace nad infrastrukturą do konwersji napędzania pojazdów morskich na propan. Wykorzystanie bio LPG w sektorze morskim może znacząco przyczynić się do jeszcze większego obniżenia emisji gazów cieplarnianych.
Jaka przyszłość czeka rynek LPG?
Analiza wykonana przez firmę Atlantic Consulting dla LGE wskazuje, że europejski rynek LPG do 2050 roku może stać się w 100% odnawialny. W ciągu najbliższych 30 lat prognozuje się spadek zapotrzebowania na niechemiczny LPG o 25-50%. Propan jest przez specjalistów uznawany za czynnik chłodniczy przyszłości. Wyróżniają go:
- ODP=0, czyli zerowy potencjał niszczenia warstwy ozonowej,
- niski współczynnik GWP, czyli potencjał tworzenia efektu cieplarnianego,
- doskonałe właściwości termodynamiczne.
Według specjalistów prognozowane zapotrzebowanie na 8-12 mln ton LPG może być w całości zaspokojone przez bio LPG. Jego produkcja będzie realizowana dzięki:
- technologii biorafinacji, pirolizy, zgazowania i power-to-x,
- konwersji biogazu,
- dostawom z zakładów power-to-x działających w przemyśle petrochemicznym.
Każda symboliczna butla gazowa zastępująca wykorzystanie tradycyjnych paliw jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, olej opałowy czy drewno ma w skali globalnej ogromne znaczenie dla środowiska. Kierunek tych zmian został jasno określony. Teraz polityka europejska i krajowa powinna zaoferować konsumentom realne zachęty, które skłonią do przechodzenia na LPG, a w perspektywie długoterminowej na bio LPG.