Energia gazowa jako czyste źródło zasilania dla sektora transportu

Koszty paliwa stanowią nawet 30% całkowitego budżetu przeznaczonego na eksploatację floty. Dlatego przedsiębiorcy działający w sektorze transportowym coraz chętniej wykorzystują zalety LPG. To wydajne i ekologiczne paliwo można z powodzeniem wykorzystywać do realizacji różnych zadań w firmie. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak działa system LPG w autach ciężarowych?
  • Czym wyróżniają się gazowe wózki widłowe?
  • Jak wykorzystuje się LPG w transporcie chłodniczym?

Jak działa system LPG w autach ciężarowych?

Założenie instalacji LPG w autach ciężarowych wymaga pewnych inwestycji, które w dłuższej perspektywie pozwalają generować realne oszczędności dla firmowego budżetu. Koszt montażu zależy w dużej mierze od liczby cylindrów w jednostce napędowej. Skąd taka zależność? Większa liczba cylindrów wymaga:

  • większej liczby wtryskiwaczy,
  • dłuższej wiązki,
  • bardziej zaawansowanego sterownika instalacji.

Oto największe zalety zasilania aut ciężarowych LPG:

  • brak konieczności kosztownej i czasochłonnej modyfikacji jednostki napędowej,
  • wzrost momentu obrotowego nawet o 25%, a także zwiększenie żywotności silnika,
  • wyższa trwałość filtrów DPF oraz SCR, a w efekcie niższa emisja cząstek stałych i tlenków azotu do atmosfery.

Ponadto LPG w hurcie jest o wiele tańszy od benzyny czy oleju napędowego. Skala oszczędności rośnie proporcjonalnie do wielkości rocznych przebiegów. Blisko 40% aut ciężarowych pokonuje w ciągu roku od 50 do 100 tysięcy kilometrów. Ok. 18% aut generuje przebiegi na poziomie 150 tysięcy kilometrów. Montaż instalacji LPG to ogromne oszczędności dla firmowego budżetu oraz środowiska naturalnego. Według przeprowadzonych badań auto zasilane LPG emituje nawet 20 razy mniej tlenku azotu w porównaniu do pojazdów benzynowych.

Jak szybko zwróci się koszt montażu instalacji LPG w aucie? Eksperci szacują, że już po 100 tysiącach przejechanych kilometrów. W przypadku aut dostawczych, autobusów czy ciężarówek oznacza to, że po roku zwrócą się poniesione wydatki, a LPG zacznie generować realne oszczędności w firmowym budżecie. Szczególnie że dystrybucja gazu w ilościach hurtowych gwarantuje niższe ceny od rynku detalicznego.

Czym wyróżniają się gazowe wózki widłowe?

Coraz większą popularnością cieszą się gazowe wózki widłowe, które zaczynają konkurować z ich spalinowymi odpowiednikami. To rozwiązanie idealne dla firm potrzebujących praktycznego widlaka o szerokiej gamie zastosowań. Wózek zasilany LPG sprawdza się na otwartych przestrzeniach oraz w zamkniętych obiektach. Można go używać w terenie, co daje mu przewagę nad wózkami elektrycznymi i spalinowymi.

Wózki widłowe zasilane LPG to rozwiązanie ekonomiczne. Wystarczy porównać ceny benzyny, prądu i gazu płynnego. Ten ostatni wypada najkorzystniej w porównaniu do konkurencyjnych źródeł zasilania. W praktyce wózki gazowe pracują o wiele efektywniej od pozostałych typów. Ma to realny wpływ na budżet firmy.

Butle do wózków widłowych można wymieniać praktycznie w każdych warunkach. W efekcie maszyna staje się dużo bardziej praktyczna dla użytkownika. Na uwagę zasługuje również szybkość wymiany butli. To eliminuje konieczność dłuższych przestojów w pracy i wpływa na poprawę wydajności realizowanych zadań.

W przypadku wózków na gaz istnieje możliwość podniesienia wartości mocy i momentu obrotowego. Jest to także ekologiczne rozwiązanie. Wózki na LPG emitują do atmosfery mniej toksycznych związków niż modele spalinowe. Koszty eksploatacji takiego sprzętu są niższe od pozostałych typów wózków.

Jak wykorzystuje się LPG w transporcie chłodniczym?

Proces chłodzenia w transporcie charakteryzuje się wysokim poziomem trudności. Układy transportowe wymagają zastosowania specjalistycznych podzespołów, które poradzą sobie w specyficznych i bardziej wymagających warunkach. Najważniejsze czynniki oddziałujące na układy transportowe to:

  • duży zakres temperatur oraz nagłe zmiany warunków termicznych,
  • trudne warunki środowiskowe zwiększające ryzyko korozji,
  • wstrząsy i drgania zaburzające stabilność transportu,
  • ograniczenia przestrzenne transportujących pojazdów,
  • limit zużycia paliwa.

Dlatego układy chłodnicze powinny wykazywać ściśle określone cechy jak:

  • możliwość precyzyjnej i szybkiej regulacji parametrów systemu,
  • odporność na korozję,
  • stabilność i niezawodność układu,
  • zwarta budowa, która nie ogranicza przestrzeni ładunkowej,
  • konstrukcja złożona z lekkich materiałów.

Układy chłodnicze znajdują szerokie zastosowanie w transporcie. W tego typu rozwiązania wyposażone są:

  • ciężarówki,
  • przyczepy,
  • auta dostawcze,
  • kontenery chłodnicze,
  • autobusy,
  • tabory kolejowe.

Do prawidłowego działania całego układu niezbędny jest czynnik chłodniczy. Naturalnym związkiem stosowanym w chłodnictwie jest CO2. Wyraźnie wzrasta jednak znaczenie propanu. Jest on uznawany za czynnik chłodniczy przyszłości. Przede wszystkim ze względu na swoje właściwości. Propan wykazuje zerowy potencjał niszczenia warstwy ozonowej (ODP=0). Ponadto ma niski współczynnik GWP, czyli potencjał tworzenia efektu cieplarnianego. Dodatkowo wykazuje doskonałe właściwości termodynamiczne.

Gaz dla firm transportowych odgrywa dużą rolę w rozmaitych aspektach ich działalności. To ekologiczne źródło zasilania, które pozwala generować realne oszczędności w firmowym budżecie. Optymalizacja kosztów działalności wpływa na firmowy budżet. Jednocześnie wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania pomaga budować proekologiczny wizerunek przedsiębiorcy.

Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.